چهار گونه جدید برای فلور خزه ای ایران

نویسندگان

شهلا احمدی

سعید شیرزادیان

اختر توسلی

چکیده

چهار گونه خزه به اسامی (physcomitrium pyriforme (funariaceae), bryum alpinum, pohlia elongata (bryaceae و fabronia pusilla fabroniaceae) متعلق به چهار جنس و سه تیره برای اولین بار از ایران گزارش می گردند. نمونه ها از مخمل کوه (واقع در شمال خرم آباد لرستان بین 13:48 تا 37:48 عرض جغرافیایی و 37:33 تا 23:33 درجه طول جغرافیایی) در طی ماه های بهمن و اسفند 80 و فروردین 81 از نقاط مختلف منطقه جمع آوری گردید. جهت شناسایی دقیق گونه ها از اندام های مختلف هر نمونه پس از برش گیری و قرار دادن در محلول گام کلرال اسلایدهای میکروسکپی تهیه و سپس با استفاده از کلیدهای شناسایی معتبر نمونه ها تعیین نام گردیدند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

معرفی چهار گونه جدید برای فلور خزه ای ایران

تعداد چهار گونه خزه متعلق به چهار جنس و چهار تیره از ارتفاعات هزار مسجد واقع در شمال خراسان برای نخستین بار از ایران گزارش می شوند. این گونه ها عبارتند از: pottia lanceolata, grimmia alpicola, bryum badium و ovthotrichum schimperi. شرح هر یک از گونه ها همراه با تصاویر مربوطه، محل جمع آوری و پراکنش آنها در دنیا توضیح داده می شود.

متن کامل

دو گونه جدید از تیرۀ Grimmiaceae برای فلور خزه ای ایران

Two species of mosses, namely, Grimmia dissimulata and Schistidium pruinosum, belonging to the family Grimmiaceae collected from Khorassan Razavi province (NE Iran) are found new for the Iranian bryoflora. Based on the recent literature, 16 species of Grimmia and 13 species of Schistidium have been reported from Iran so far. Diagnostic characters, geographical distribution and illustrations are...

متن کامل

funaria microstoma، گونه جدیدی برای فلور خزه ای ایران

با مطالعه روی فلور خزه های استان اردبیل، به یک گونه جدید به نام funaria microstoma bruch ex schmip. برخورد گردید که نخستین بار برای فلور خزه ای ایران گزارش می شود. این گونه متعلق به تیره funariaceae تحت راسته funariales می باشد. تیره مذکور دارای 13 جنس و حدود 300 گونه می باشد که در نواحی قطبی، معتدله و حاره ای سراسر جهان پراکنش دارند.

متن کامل

گزارش جدید جنس تک گونه ای Monerma برای فلور ایران

جنس Monerma (Gramineae) به عنوان جنسی منوتیپیک (تک گونه ای) برای اولین بار برای فلور ایران گزارش می گردد.  Monerma cylindrica تنها گونه آن می باشد که از منطقه حفاظت شده سمسکنده (ساری) استان مازندران) با ارتفاع بسیار کم جمع آوری شده است.

متن کامل

دو گونه جدید از تیرۀ grimmiaceae برای فلور خزه ای ایران

دو گونه خزۀ جدید به نام های grimmia dissimulata و schistidium pruinosum متعلق به تیرۀ grimmiaceae برای فلور خزه ای ایران از استان خراسان رضوی گزارش می شوند. براساس تحقیقات انجام شده، تا کنون 16 گونه گریمیا و 13 گونه شیستیدیوم از ایران گزارش شده است. در این تحقیق، صفات کلیدی، پراکنش جغرافیایی و همچنین شکل های هر دو گونه آورده شده است.

متن کامل

گزارش جدید Riccia pseudo- frostii، تیره Ricciaceae برای فلور خزه گیان ایران

 بررسی های ریخت شناختی و تشریحی حاکی از تفاوت های بین گونه ای با نمونه های موجود و اثبات رکورد جدید در ایران است. گونه Riccia pseudo- frostii در بخش غربی استان مازندران در شمال ایران مشاهده شد. این گونه بر روی خاک های مرطوب باغ­ها با کلسیم و منیزیوم زیاد دیده شد و با گونه هایFunariaو Marchantiaتشکیل جوامعی را داده اند. تال به طور متوسط دو تا سه بار دیکوتومی شده، در انتها شکاف دار با شکل کلی رز...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
رستنیها

ناشر: مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

ISSN 1608-4306

دوره 5

شماره 1 2004

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023